Instructiegroepen verrijken ons onderwijs

In plaats van het traditionele jaarklassensysteem waarin alle kinderen uit een groep klassikaal gelijktijdig aan dezelfde les werken, werken wij met kleine instructiegroepen.

Door goed te kijken waar kinderen op een leerlijn zitten, kunnen we kleine instructiegroepen samenstellen waarbij kinderen -soms uit diverse klassen- de instructie krijgen die ze nodig hebben.

Om deze kleinere instructiegroepen te organiseren, werken de kinderen naast hun eigen klas/stamgroep (groep 1/2, 3/4, 5/6 of 7/8) op die momenten in een grotere unit voor leerlingen uit groepen 1 t/m 4 en uit groepen 5 t/m 8. Door met deze units te werken, is het makkelijker om kleinere instructiegroepen te maken en de kinderen hun verwerking bij een andere leerkracht te laten maken. Op deze manier krijgen de kinderen de juiste instructies en een veel passender aanbod. Kinderen die verdiepende of verrijkende leerstof aankunnen, of juist extra leeraanbod nodig hebben omdat een onderdeel nog moeilijk is, krijgen op deze manier van werken ook een beter leerstofaanbod.

Wij vinden het een verrijking van ons onderwijssysteem. Hiermee kunnen we alle kinderen een passender aanbod per vak bieden in hun leerontwikkeling, waardoor er door iedereen beter en meer geleerd zal worden.

Ouders aan het woord

"De leerkrachten zijn erg betrokken en hebben veel tijd en aandacht voor alle kinderen."

"Er is ook veel ruimte voor wat niet persé in het lesprogramma past en kinderen kunnen op verschillende niveaus werken."